Middelfart Kommune

Middelfart Kommune

Middelfart Kommune

Middelfart Kommune

Middelfart Kommune

Kommunalreform blev startskuddet for ESCO i Middelfart Kommune.

Ny bygningsmasse skabte behov for nyt overblik tilbage i 2007

Da kommunalreformen blev gennemført i 2007, blev Ejby, Nørre Aaby og Middelfart Kommune sammenlagt til én kommune. Det betød, at flere bygninger blev samlet under en og samme driftsafdeling, og samtidig overtog kommunen bygninger fra amtet, så der alt i alt var behov for at skabe sig et overblik over den nye kommunale bygningsmasse.

Det blev startskuddet til Middelfart Kommunes første ESCO-projekt og har betydet, at Middelfart Kommune var den første kommune i Danmark til at afprøve ESCO. 

Forundersøgelse viste behov for en samlet indsats

En grundig forundersøgelse i kommunens 97 bygninger viste store forskelle i energiforbruget fra bygning til bygning, og det stod klart, at en samlet løsning for hele bygningsmassen på 180.000 m2 ville være det mest effektive.

Det blev besluttet at afprøve ESCO-modellen, og der blev investeret 44 mio. kr. i projektet, som både så på tekniske installationer og klimaskærm. 

Morten Westergaard

Morten Westergaard er klimachef i Middelfart Kommune.

3 bølger af ESCO

Siden 2007 har Middelfart Kommune gennemført flere store såvel som små ESCO-projekter. De fordeler sig i 3 bølger, hvor projektet i 2007 var det mest omfattende og gav mest opmærksomhed, fordi den var sammenfaldende med COP15-mødet i København.

”Vores projekt talte lige ind i klimadagsordenen, og vores politikere var med på ideen fra start af, fordi du med en ESCO-model er garanteret besparelsen, ligesom projektet lever i sit helt eget finansielle kredsløb. Du skal altså ikke ud og slås om midlerne med andre kommunale kerneopgaver som f.eks. ældrepleje”, fortæller klimachef i Middelfart Kommune, Morten Westergaard.

I Middelfart er ESCO-modellen efter 10 års praktisk erfaring med modellen udvidet til en ny og forbedret model, hvor kommunen bruger ESCO som et strategisk planlægningsværktøj.

”Vi har netop gennemført en ESCO på al vores gadebelysning, som er 40 år gammel. Vi havde 10.000 nedslidte armaturer fordelt på 22 km luftbårne stål- og træmaster med et årligt elforbrug på 3,5 mio. kWh. Halvdelen af armaturerne var med kviksølvpærer. Vi har i dette projekt skabt energibesparelser på op til 60 %, og vi er ligesom ved de andre ESCO-projekter kommet hurtigere i gang”, siger Morten Westergaard. 

Motivation for energirenovering

For Middelfart Kommune var det oprindelige hovedformålet med ESCO at skaffe et overblik over kommunens bygninger og reducere deres energiforbrug.

ESCO-modellen viste sig imidlertid også at bidrage med en række andre fordele. Blandt andet fik kommunen fjernet en hel del asbest, ligesom de fik øjnene op for ventilationsanlæg, der ikke kørte optimalt. Vigtigst af alt var dog, at ESCO skabte en god platform for kommunens videre arbejde med renovering og energi og gav de ansvarlige et strategiske værktøj, som der stadig arbejdes ud fra den dag i dag, hvor kommunen er i gang med sin 3. store ”bølge” af ESCO-projekter.

”I vores næste projekt arbejder vi i højere grad med data, og ud over energidelen kommer der også andre områder i fokus – bl.a. sundheden i bygningerne, Smart Grid Ready-bygninger m.v.”, fortæller Morten Westergaard.   

”Vi har i dette projekt skabt energibesparelser på op til 60 %, og vi er ligesom ved de andre ESCO-projekter kommet hurtigere i gang".

Morten Westergaard, Middelfart Kommune

Citat fra case

ESCO egner sig godt til klimakommunikation

ESCO går jo ind i mange dagsordener og er en god model til det politiske. Klimakommunikationen er som en kamæleon og kan tage farve alt afhængig af, hvilken argumentation man som klimamedarbejder har brug for.

”Taler du til klimamålgrupper, kan du tale om isbjørnen på isflagen, hvorimod du kan hive forbedringen af beskæftigelse frem til de politikerne, der er interesserede i det. Og så er der hele komfortdelen, som også er et væsentligt argument for at energiforbedre sine bygninger. Ikke nok med at du reducerer dit energiforbrug – du får også bedre og sundere offentlige bygninger”, siger Morten Westergaard.

Udfordringen ved ESCO

”ESCO er ikke en tryllemodel, og det kan være risikabelt, hvis man ikke ved, hvad man laver. Som kommune skal man være bevidst om sit ansvar og f.eks. vide, at jo mere uensartede bygningsmassen er, jo mere kompliceret bliver processen”, siger Morten Westergaard.  

Gode råd

Ifølge Morten Westergaard er der en række forhold, man skal have særlig fokus på, hvis et ESCO-projekt skal blive succesfuldt:

  • Man skal have mod og være opmærksom.Man skal turde tage en risiko, for arbejdet med ESCO kan godt være kompliceret og ende med en løbende debat om baseline.
  • Man skal ikke være naiv.Mange ESCO-leverandører har deres helt egne produkter, de gerne vil sælge. Det skal man være opmærksom på. Som kommune ved man jo godt, at ESCO-leverandøren skal tjene penge på projektet, og det må man ikke se som et problem. Kommunen får jo nogle gode bygninger i bytte.  
  • Man skal udvise tillid.Tillid mellem ESCO-leverandøren og kommunen er helt essentielt for ESCO-projektets succes. Det kan godt blive kompliceret, men man må stole på hinanden, for man skal arbejde sammen over en lang årrække.

 

Middelfart Kommune