Om Varmepumpepuljen

Varmepumpepuljen er en tilskudsordning administreret af Energistyrelsen.

Tilskudsordningen giver en økonomisk håndsrækning til danske boligejere, virksomheder og foreninger, der gerne vil skifte deres nuværende opvarmningskilde ud med en varmepumpe.

Det er Energistyrelsen, der administrerer Varmepumpepuljen. Varmepumpepuljen er én af forventeligt tre forskellige tilskudspuljer i 2023, der har baggrund i Energiaftalen fra 2018. 
 

Varmepumpepuljen er forbeholdt ejere af en helårsbolig, der skifter et oliefyr, gasfyr, biokedel eller elvarme ud med en varmepumpe.
For at opnå tilskud, skal man desuden bo i et område, hvor der hverken er fjernvarme, planlagt fjernvarme eller potentielt fjernvarme. 
 

Varmepumpepuljen giver tilskud på 17.000 kr. ved skift til luft til vand-varmepumpe og 27.000 kr. ved skift til jordvarmepumpe.

For specifikke bygningstyper over 400 m2, kan der søges om tilskud til store varmepumpeanlæg.
 

Varmepumpepuljen er lukket og forventes at åbne igen i foråret 2024.

Varmepumpepuljen er lukket.

Varmepumpepuljen forventes at åbne for ansøgninger én gang i 2023.

Der er afsat 236,1 mio. kroner til Varmepumpepuljen i 2023.

Tilskuddene fordeles efter først til mølle-princippet blandt tilskudsberettigede ansøgere.
 

Kan jeg få tilskud?

Der er 5 krav, du og dit hus skal leve op til for at få tilskud til varmepumpe. 

Se kravene her

Nej. Du kan ikke få tilskud, hvis du allerede er gået i gang med at købe din varmepumpe eller installere den. Du kan heller ikke få tilskud, hvis du har indgået en bindende aftale med en leverandør.

Virksomheder og foreninger kan søge tilskud, hvis bygningens hovedanvendelse i BBR er registreret som helårsbeboelse. Her gælder dog andre krav til bygning og dokumentation.

Du kan læse mere her

Ansøgningsprocessen

Man søger på vores ansøgningsportal, som åbner den 12. september. 

Her vil du kunne finde mere information om Varmepumpepuljen og vejledning i ansøgningsprocessen. Vær opmærksom på, at det er en god idé at forberede dig godt, inden du søger tilskud – det betaler sig.

Ansøgningsprocessen forløber over tre faser – før, under og efter ansøgning:

  • Før ansøgning: God forberedelse betaler sig.

    Varm op til at søge tilskud her

    Her kan du undersøge, om du opfylder kravene for tilskud og forberede dig grundigt, inden du søger tilskud. Det kan også være, at du skal fremskaffe noget særlig dokumentation, som du skal bruge i selve ansøgningsprocessen. Derfor er det vigtigt, at du i god tid sætter dig ind i, hvad der gælder for netop dig.

  • Under ansøgning: Når tilskudspuljen åbner, skal du sende en ansøgning.

    På vores ansøgningsportal, finder du også en trin-for-trin-vejledning til ansøgningsplatformen og kontaktoplysninger på vores Rådgivningstjeneste, hvis du har spørgsmål eller problemer undervejs.

  • Efter ansøgning: Hvis din ansøgning bliver godkendt, kan du gå i gang med at skifte til din nye varmepumpe sammen med en VE-godkendt leverandør. Når arbejdet er udført, og leverandøren er betalt, skal du anmode om at få tilskuddet udbetalt. Husk, at du ikke må gå i gang med at skifte til varmepumpe, før du har fået bekræftelse på, at du kan få tilskud i din digitale postkasse. 
     

Ja. Det er en god ide at forberede dig godt, inden du søger tilskud – det betaler sig.

Varm op til at søge tilskud her

Her kan du blandt andet læse mere om kravene for tilskud og blive klogere på, hvordan ansøgningsprocessen fungerer. Det kan også være, at du skal fremskaffe noget særlig dokumentation, som du skal bruge i selve ansøgningsprocessen. Derfor er det vigtigt, at du i god tid sætter dig ind i, hvad der gælder for netop dig.

Hvis du søger tilskud på vegne af en anden, en virksomhed eller forening (ansøgninger med fuldmagt) skal du udfylde og vedhæfte nogle dokumenter til din ansøgning.

Når du har udfyldt dokumenterne til din ansøgning, er det vigtigt, at du husker at underskrive dem. Det kan du gøre på to måder:

  1. Print og underskriv dokumentet i hånden, hvorefter du scanner eller fotografere dokumentet, så du kan vedlægge det som en fil til din ansøgning.
  2. Anvend en mobilapp til lPhone og Android, hvor du kan underskrive elektronisk. App’en tillader at du kan åbne en fil eller tage et billede af en papirformular, hvorefter du kan udfylde, underskrive og sende den fra din telefon eller tablet-enhed til din computer. På den måde får du et underskrevet dokument, som du kan vedlægge din ansøgning.

    Hent App her

Hvis du opfylder kriterierne for at modtage tilskud, og din ansøgning er rigtigt udfyldt, kan du forvente at få svar på din ansøgning indenfor et par dage. Svartiden vil dog variere fra ansøgning til ansøgning, fordi den afhænger af, hvor kompleks ansøgningen er.

Når du sender din ansøgning, får du dagen efter adgang til en portal, hvor du løbende kan følgende med i, hvor langt vi er i behandlingen af din ansøgning.

Nej. Hvis din ansøgning bliver godkendt, får du i første omgang det, vi kalder et tilsagn om tilskud. Et tilsagn om tilskud er en bekræftelse på, at du vil få udbetalt et tilskud, når du er færdig med at installere din nye varmepumpe.

Tilskuddet udbetales først, når dit projekt er afsluttet i overensstemmelse med oplysningerne i din ansøgning, og du har ansøgt om udbetaling med den rigtige dokumentation inden for tidsfristen, som er 30 dage fra færdig installation.

Hvis du har lavet en fejl i din ansøgning, kan du forvente at få afslag på din ansøgning om tilskud til varmepumpe. Du kan søge tilskud igen ved den næste puljeåbning.

Hvis din ansøgning bliver afvist, er det fordi, vi har vurderet, at din bolig ikke lever op til kravene, eller at du har indsendt en ufuldstændig ansøgning.

De tre typiske grunde er:

  1. Du har lavet en fejl i din ansøgning. Du kan søge tilskud igen ved den næste puljeåbning.
  2. Du har forkerte data stående i BBR og Plandata. Hvis de data, vi får fra BBR og Plandata, strider imod de fem krav for tilskud, får du afslag. Du kan søge tilskud igen ved næste puljeåbning, men vi anbefaler at tjekke og rette fejl i oplysningerne, inden du søger igen.
    Oplysninger i Plandata kan kun rettes af din kommune.
  3. Hvis du har erklæret dig uenig i nogle af de data, vi har trukket om din bolig, men ikke vedhæftet fyldestgørende dokumentation for, at det er fejlagtige data, vil du få afslag. Du kan søge tilskud igen ved den næste puljeåbning.
     

Hvis din ansøgning bliver afvist, er det fordi, vi har vurderet, at din bolig ikke lever op til kravene, eller at du har indsendt en ufuldstændig ansøgning.
Du kan søge tilskud igen ved den næste puljeåbning, hvor vi vil anbefale, at du forbereder dig grundigt. Det øger dine chancer for at få din ansøgning godkendt.

Læs mere her

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål i FAQ’en?

Kontakt Rådgivningstjenesten på info@sparenergi.dk eller telefon 31 15 90 00, hvis der opstår spørgsmål, eller du får brug for hjælp.

Træffetider

Mandag-fredag: kl. 9-15

Du kan også finde os på Facebook.
Kontakt os

Vær opmærksom på, at Rådgivningstjenesten kun kan svare på generelle spørgsmål. De har ikke adgang til informationer om præcis dine muligheder eller din ansøgning.

Har du tekniske problemer, kan du kontakte Energistyrelsen på: varmepumpepuljen@ens.dk
 

Billede

Varm op til at søge tilskud

Det er vigtigt, at du forbereder dig grundigt, inden Varmepumpepuljen åbner for ansøgninger – det betaler sig. Se her, hvordan du søger tilskud til en varmepumpe.

 

Billede

Skriv dig op til vores nyhedsbrev - og få skræddersyede råd og nyheder

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, får du løbende opdateringer om varmepumpepuljen og andre gode råd til, hvordan du kan spare strøm og varme i hverdagen.

Billede