Samfundsfag
Lær dine elever at argumentere om klima- og energispørgsmål, og klæd dem på til at diskutere regulering af forbrugeradfærd i samfundet.
Eleven som samfundsforandrer
Eleverne vil efter undervisningsforløbet have kendskab til politisk arbejde med klimadagsordenen gennem de tre reguleringsmetoder: forbud, afgifter og oplysning.
Eleverne deltager selv aktivt i forløbet ved at debattere politiske løsninger, udarbejde argumenter og indtage roller for og imod lovforslag, som de selv sætter op. Eleverne får derimod mere indsigt i hvordan EU og demokratiet fungerer.
Lektion 1
Hvordan påvirker man forbrugernes adfærd – pisk, gulerod eller viden?
Eleverne skal i denne lektion undervises i, hvordan man regulerer forbrugeradfærd politisk. Lektionen gennemgår tre måder at regulere forbrugeradfærd: forbud, afgifter og oplysning/opfodring.
Introduktion til regulering af forbrugeradfærd
Vis videoen, hvor Sofie fortæller om regulering af forbrugeradfærd, herunder de tre reguleringsformer.
Type: Video vises i plenum
Tidsforbrug: 5 min.
Forbrugeradfærds betydning for klima og grøn omstilling
Forklar begrebet grøn omstilling, og hvordan forbrugeradfærd påvirker klimaet, så eleverne har en fælles forståelse af emnet.
Type: Oplæg fra læreren
Tidsforbrug: 10 min.
Gennemgang af de tre reguleringsformer
Vælg mellem eksemplerne i artikelkataloget, og præsentér eksemplerne på forbud, afgifter og opfordringer, og hvorfor de blev vedtaget. Vi anbefaler at inddrage den primære artikel, da eleverne er blevet undervist i Energimærkning i Dansk og Fysik/Kemi.
Type: Oplæg fra læreren
Tidsforbrug: 15 min.
Eleverne udarbejder lovforslag
Eleverne skal i mindre grupper udarbejde to lovforslag, der drejer sig om strøm og strømforbrug – ét forbud og én afgift – og beskrive, hvordan de vil påvirke forbrugeradfærd i en mere bæredygtig retning.
Type: Øvelse
Tidsforbrug: 15 min.
Materialer til lektion 1
Hvordan påvirkes forbrugernes adfærd?
I denne video fortæller Sofie om regulering af forbrugeradfærd, og hvordan man kan anvende information, forbud og afgifter til at påvirke menneskers adfærd.
Lektion 2
Hvordan overbeviser man andre om politiske tiltag?
I denne lektion afholdes der en debat i klassen, hvor eleverne kan diskutere de forskellige reguleringsmuligheder med udgangspunkt i de lovforslag, de udarbejdede i forrige lektion.
Opsummering af sidste lektion
Gennemgå hovedpointerne fra sidste lektion. Hvilke forskellige niveauer kan man regulere forbrugeradfærd på? Hvordan kan det fremme den grønne omstilling?
Type: Plenum
Tidsforbrug: 5 min.
Oplæg om argumentation og diskussion
Forbered eleverne på at opbygge og forsvare sig mod argumenter i en debatkontekst.
Type: Oplæg fra læreren
Tidsforbrug: 10 min.
Eleverne brygger argumenter
Eleverne skal i deres grupper udarbejde en række argumenter for, at deres to lovforslag vil påvirke forbrugeradfærden i en retning, der gavner den grønne omstilling.
Type: Øvelse
Tidsforbrug: 10 min.
Klassen som folketingssal
- Grupperne præsenterer deres lovforslag en for en.
- Dernæst skal grupperne skrive et modargument ned, som skal gives til nabogruppen.
- Grupperne får mulighed for at argumentere tilbage på modargumentet
- Der bliver stemt om vedtagelse i klassen
Type: Øvelse
Tidsforbrug: 30 min.
Hvis eleverne får som lektie at udvikle argumenter for deres lovforslag, er der tid til en større debat. Der kan også tilføjes en ekstra lektion til dette.
Materialer til lektion 2