Eleven som samfundsforandrer

Eleverne vil efter undervisningsforløbet have kendskab til politisk arbejde med klimadagsordenen gennem de tre reguleringsmetoder: forbud, afgifter og oplysning.

Eleverne deltager selv aktivt i forløbet ved at debattere politiske løsninger, udarbejde argumenter og indtage roller for og imod lovforslag, som de selv sætter op. Eleverne får derimod mere indsigt i hvordan EU og demokratiet fungerer.

Lektion 1

Hvordan påvirker man forbrugernes adfærd – pisk, gulerod eller viden? ​

Eleverne skal i denne lektion undervises i, hvordan man regulerer forbrugeradfærd politisk. Lektionen gennemgår tre måder at regulere forbrugeradfærd: forbud, afgifter og oplysning/opfodring.​

Introduktion til regulering af forbrugeradfærd

Vis videoen, hvor Sofie fortæller om regulering af forbrugeradfærd, herunder de tre reguleringsformer.

Type: Video vises i plenum

Tidsforbrug: 5 min.

Forbrugeradfærds betydning for klima og grøn omstilling​

Forklar begrebet grøn omstilling, og hvordan forbrugeradfærd påvirker klimaet, så eleverne har en fælles forståelse af emnet.

Type: Oplæg fra læreren

Tidsforbrug: 10 min.

Gennemgang af de tre reguleringsformer​

Vælg mellem eksemplerne i artikelkataloget, og præsentér eksemplerne på forbud, afgifter og opfordringer, og hvorfor de blev vedtaget. Vi anbefaler at inddrage den primære artikel, da eleverne er blevet undervist i Energimærkning i Dansk og Fysik/Kemi.

Type: Oplæg fra læreren

Tidsforbrug: 15 min.

Eleverne udarbejder lovforslag

Eleverne skal i mindre grupper udarbejde to lovforslag, der drejer sig om strøm og strømforbrug – ét forbud og én afgift – og beskrive, hvordan de vil påvirke forbrugeradfærd i en mere bæredygtig retning​.

Type: Øvelse

Tidsforbrug: 15 min.​

Hvordan påvirkes forbrugernes adfærd?

I denne video fortæller Sofie om regulering af forbrugeradfærd, og hvordan man kan anvende information, forbud og afgifter til at påvirke menneskers adfærd.

Accepter venligst markedsføringscookies for at se dette indhold.
Dette gør du nederst til venstre

Lektion 2

Hvordan overbeviser man andre om politiske tiltag?

I denne lektion afholdes der en debat i klassen, hvor eleverne kan diskutere de forskellige reguleringsmuligheder med udgangspunkt i de lovforslag, de udarbejdede i forrige lektion.

Opsummering af sidste lektion​

Gennemgå hovedpointerne fra sidste lektion. Hvilke forskellige niveauer kan man regulere forbrugeradfærd på? Hvordan kan det fremme den grønne omstilling?

Type: Plenum

Tidsforbrug: 5 min.

Oplæg om argumentation og diskussion​

Forbered eleverne på at opbygge og forsvare sig mod argumenter i en debatkontekst.

Type: Oplæg fra læreren

Tidsforbrug: 10 min.

Eleverne brygger argumenter

Eleverne skal i deres grupper udarbejde en række argumenter for, at deres to lovforslag vil påvirke forbrugeradfærden i en retning, der gavner den grønne omstilling. ​

Type: Øvelse

Tidsforbrug: 10 min.

Klassen som folketingssal​

  1. Grupperne præsenterer deres lovforslag en for en. ​
  2. Dernæst skal grupperne skrive et modargument ned, som skal gives til nabogruppen.​
  3. Grupperne får mulighed for at argumentere tilbage på modargumentet​
  4. Der bliver stemt om vedtagelse i klassen

Type: Øvelse

Tidsforbrug: 30 min.​

Hvis eleverne får som lektie at udvikle argumenter for deres lovforslag, er der tid til en større debat. Der kan også tilføjes en ekstra lektion til dette.