Eleven som energi-innovator

I fysik og kemi-faget vil eleverne blive klogere på, hvad strøm og energieffektivitet er, samt hvordan energimærkninger virker og påvirker forbrug.

Eleverne vil derudover få forståelse for, hvordan forskellige energidrevne produkter påvirker klimaet og det samlede energiforbrug.​

Forløbet skal ses som et bidrag til elevernes læring om energi og strøm​.

Lektion 1

Hvad sker der egentlig, når vi forbruger strøm?​

Eleverne skal i denne lektion forstå grundprincipperne for, hvad energi og strøm er, samt få øjnene op for deres eget energiforbrug i hverdagen og derhjemme.

Introduktion til strøm og watt

Vis videoen ”Hvad er strøm?” Gennemgå hvad watt er, og hvordan det udregnes.

Type: Oplæg fra læreren

Tidsforbrug: 20 min.

Eleverne oplister energiforbrugende apparater i deres hjem

Eleverne udfylder arbejdsark 1 med de energiforbrugende ​apparater de og deres familie bruger derhjemme: i køkkenet, på teenageværelset og i badeværelset/bryggers. Hvad springer i øjnene?

Type: Øvelse og opsamling i plenum

Tidsforbrug: 15 min.

Eleverne optæller eget forbrug af digitale platforme

Eleverne arbejder med arbejdsark 2 om eget forbrug af streaming og sociale medier.

Type: Øvelse og indlevering af arbejdsark til læreren

Tidsforbrug: 10 min.

  • Forskellige former for strøm​
  • Hvordan produceres den strøm, der kommer ud af de danske stikkontakter?​
  • Hvorfor koster streaming og anden brug af internettet ressourcer?​
  • Tværgående digitalt element, hvor eleverne undersøger energiforbrug i eget hjem eller i digitale rum.

Hvad er strøm?

I nedenstående videoer giver Jens en introduktion til energi. Hvor kommer energien fra? Og hvordan kommer den egentlig ud i vores hjem og ind i vores apparater?

Accepter venligst markedsføringscookies for at se dette indhold.
Dette gør du nederst til venstre

Hvad er strøm? del 1

Accepter venligst markedsføringscookies for at se dette indhold.
Dette gør du nederst til venstre

Hvad er strøm? del 2

Lektion 2

Hvad vil det sige, at noget er effektivt, når det kommer til energi?

Eleverne skal i denne lektion selv forsøge at måle energiforbruget i forskellige lyskilder.

Introduktion til energieffektivitet

Præsentér eleverne for begrebet energieffektivitet. Hvorfor bliver en glødepære varm, når den har været tændt i et stykke tid?

Type: Oplæg fra læreren

Tidsforbrug: 20 min.

Eleverne måler energiforbrug

Eleverne sætter et spar-o-meter i en stikkontakt og i skiftende udvalgte apparater og måler, hvor meget strøm de bruger, både når de er tændte og slukkede (der skal være indkøbt elpærer med varierende energimærkning. Fælles opsamling og læring.

Type: Øvelse

Tidsforbrug: 35 min.

  • Hvad koster det at lyse dit værelse op mellem kl. 17.00-22.00 hver dag på en uge med de to typer af pærer?​
    • Eleven skal identificere antallet af lyskilder og udregne, hvor mange watt hver lyskilde bruger, prisen per kWh og evt. mængden af CO2 per kWh.

Lektion 3

Hvordan ved man, at noget er energieffektivt?

I denne lektion skal eleverne introduceres for energimærkning i relation til energiforbrug, økonomi og den grønne omstilling.

Introduktion til energimærkning

Forklar hvad energimærkning er, og hvad det bruges til. Hvorfor er der forskel på A-produkter og F-produkter? Hvorfor er der forskel på mængden af energi, som to næsten ens apparater forbruger? Brug eventuelt den tværgående video.

Type: Oplæg fra læreren

Tidsforbrug: 20 min.

Udregning af levetidsomkostninger

Forklar, hvad levetidsomkostninger for et produkt betyder. Altså, hvorfor et produkt kan ende med at blive dyrere eller billigere end eller antaget, når prisen på strøm over den forventede levetid medregnes. Eleverne laver udregninger for levetidsomkostninger på udvalgte produkter.

Type:  Oplæg fra læreren efterfulgt af øvelse

Tidsforbrug: 15 min.

Opsummering og refleksion over forløbet

Gennemgå på klassen, hvad eleverne har lært: Hvad strøm er, hvad der bruger strøm, hvad eleverne selv bruger af strøm; hvad energieffektivitet er, og hvorfor der er forskel på produkter.

Type: Opsummering af forløb og afslutning

Tidsforbrug: 10 min.

  • Virksomhedsbesøg: Tag ud og find energimærkninger i en butik, og snak ud fra det.​
  • Samle op på elevernes rapporterede forbrug på streaming, inkl. beregninger af, hvad det svarer til i CO2 og kroner.​
  • Summeøvelse med eleverne om, hvad de selv kan gøre for at begrænse deres strømforbrug.​
  • Den sociale kontrakt: Læreren viser, at hvis klassen halverer deres streaming i bare en måned, vil det svare til en kubikmeter træ, en tur-retur flyvning for en person mellem Paris og New York eller 6.000km i en dieselbil.  Eleverne skriver under på at halvere deres streamingforbrug.​