Kom godt i gang med dit tilskud til energirenovering
Her finder du alt, du skal vide for at komme godt videre.
Når du har fået tilsagn om tilskud til energirenovering
Du kan sætte gang i dit energirenoveringsprojekt, når du har fået tilsagn om tilskud fra Energirenoveringspuljen.
Husk at arbejdet skal udføres af en virksomhed med gyldigt CVR-nummer.
Sådan kommer du godt fra start
Her på siden har vi samlet de vigtigste informationer, der guider dig hele vejen – så du nemt og sikkert får dit tilskud udbetalt.
Kontakt en håndværker
Kontakt en håndværker med erfaring i energirenovering, da de kan hjælpe med at finde de løsninger, der passer til din bolig. Samtidig kan de vejlede dig i de krav, som din renovering skal leve op til, og som skal være opfyldt, før du kan få udbetalt dit tilskud.
Skal du for eksempel udskifte vinduer, så skal de nye vinduer leve op til bestemte krav, og skal du efterisolere dit tag eller loft, så er der krav til antal mm isolering.
Indhent tre tilbud på dit projekt
Det er en god ide at få mindst tre tilbud på dit projekt. Sørg for, at tilbuddene kan sammenlignes, så du får den bedste løsning. Du kan sikre dig mod overraskelser senere i forløbet med en udførlig tilbudsliste. Den kan indeholde tegningsmateriale, tidsplan, materialeoversigt og oplysninger om nødvendige godkendelser og tilladelser.
Du skal søge om at få udbetalt tilskuddet
Du får ikke automatisk udbetalt tilskud – det skal du ansøge om.
Når dit energirenoveringsprojekt er afsluttet, og du søger om udbetaling, skal du huske at vedhæfte dokumentation – bl.a. fakturaer og betalingsbilag, som dokumenterer det udførte arbejde og den fulde betaling.
Hvis du har fået tilsagn om tilskud til flere energiforbedringer i din bolig, skal alle forbedringer, som du ønsker tilskud til, være afsluttet, før du kan søge om udbetaling.
Arbejdet skal udføres af en virksomhed med gyldigt CVR-nummer. Det dokumenterer du med en faktura for det udførte arbejde og dokumentation for, at fakturaen er betalt.
Vær opmærksom på, at bilag og dokumentation fra virksomheden skal leve op til flere krav. På regningsbilag og dokumentationen skal fremgå:
- Virksomhedens CVR-nummer
- Navnet på bygningsejer (dig) og den adresse, arbejdet er udført på
- De materialer og produkter, der er indkøbt og det arbejde, der er udført i forhold til det tilskudsberettigede projekt. Dette krav gælder ikke ved tilskud til energimærke
- Start- og slutdato for udførelsen af arbejdet
- Man må gerne indkøbe materialer selv, så længe indkøbet dokumenteres med faktura med samlet beløb og dato for betaling.
Du kan læse mere om kravene til dokumentation i vores tjekliste
Søg om at få udbetalt dit tilskud via ansøgningsportalen.
Gå til ansøgningsportalen
Fra den dag du får tilsagn om tilskud, har du 1 år til at gennemføre din energirenovering og ansøge om udbetaling af tilskuddet.
Hvis du ikke overholder fristen, skal du forvente, at du ikke kan få udbetalt dit tilskud.
Har du ansøgt om tilskud og fået tilsagn i 2024 eller tidligere, har du 2 år til at få udført dit energirenoveringsprojekt og ansøge om at få udbetalt dit tilskud.
Du skal søge om at få udbetalt dit tilskud senest 60 dage efter, at dit energirenoveringsprojekt er afsluttet, og du har betalt din håndværker. Afslutter du fx dit energirenoveringsprojekt den 15. november 2025, så skal du ansøge om udbetaling af dit tilskud senest 60 dage efter denne dato.
Hvis du ikke overholder fristen, skal du forvente, at du ikke kan få udbetalt dit tilskud.
Hvis du ikke kan nå at udføre dit projekt inden din frist udløber, har du mulighed for at søge om udsættelse via ansøgningsportalen
Det er først muligt at få udsættelse, når der er mindre end 6 måneder tilbage af fristen for tilsagnet.
Du skal medsende en begrundelse for, hvorfor du ikke kan nå at gennemføre dit projekt inden tilsagnets udløb, og det er vigtigt, at du søger om udsættelse, inden fristen udløber. En udsættelse gives som udgangspunkt for 6 måneder ad gangen.
Energistyrelsen vurderer og træffer afgørelse om udsættelse på baggrund af de indsendt oplysninger.